يك متخصص چشم گفت: در افراد ديابتي دو تا چهار برابر بيشتر از افراد نرمال كدر شدن عدسي و به دنبال آن آب مرواريد رخ مي‌دهد.

  دكتر ابوالقاسم رستگار ديابت را يكي از چهار علت عمده كاهش ديد و حتي نابينايي در جهان عنوان كرد و افزود: ديابت عوارضي همچون آب مرواريد و آب سياه را به وجود مي‌آورد.

 اين متخصص چشم در ادامه گفت: معاينه عمومي بخشهاي مختلف چشم، ارزيابي ديد رنگ و بررسي ميدان ديد جهت تشخيص علائم ناشي از ديابت لازم است.

 رستگار با بيان اينكه اولين قسمت از چشم كه به دنبال بيماري ديابت درگير مي‌شود شبكيه است، اضافه كرد: اين مشكل با نوع محل و شدت ضايعه اختلالات ديد متفاوت مي‌باشد.

 وي از ديگر اختلالات ناشي از قند خون را بالني شدن عروق كوچك شبكيه ذكر كرد و افزود: در اين نوع عارضه خون از ديواره عروق آسيب ديده به خارج نشت كرده و بيماري شبكيه‌اي زمينه‌اي را ايجاد مي‌كند و چنانچه اين مايع در قسمت شبكيه كه منطقه حساس بينايي است جمع شود اختلال ديد شديدتر مي‌باشد و به همين علت نيز اكسيژن گيري شبكيه مختل شده و در نتيجه عروق جديد شروع به تشكيل شدن جهت تامين اكسيژن لازم در شبكيه مي‌شوند كه اين عروق جديد به مراتب شكننده‌تر و قابل تراوش بيشتري هستند و گاهي منجر به خونريزي داخل چشم و تاري ناگهاني ديد مي‌شوند كه اين حالت را مرحله تكثيري ديابت در چشم مي‌نامند.

 رستگار تجمع نوعي چربي بصورت منطقه‌اي در پلك، فلج شدن عضلات خارج چشمي كه حركات چشم را تنظيم مي‌كند را از درگيري قسمتهاي ديگر چشمي غير از شبكيه برشمرد و اضافه كرد: ‌حدقه چشم در بيماران ديابتي بيشتر مساعد عفونتهاي قارچي خاص مي‌باشد، قرنيه در اين بيماران حس كمتري دارد، عنبيه به دنبال بيماري قند ممكن است محل تجمع عروق اضافي شود كه اين خود عاملي براي ايجاد آب سياه مي‌باشد، عدسي در افراد ديابتي با قند بالا دچار اختلال انكساري شده و افرادي كه قبلا ديد طبيعي داشتند و دچار كاهش ديد شدند بايد از نظر قند خون بررسي شوند.

 وي تغييرات ديگر عدسي را كدر شدن آن عنوان كرد و گفت: ممكن است اين عارضه منجر به آب مرواريد شود به طوري‌كه در افراد ديابتي دو تا چهار برابر بيشتر از افراد نرمال كدر شدن عدسي و به دنبال آن آب مرواريد رخ مي‌دهد و سن شروع آن نيز پايين‌تر مي‌باشد.

 اين متخصص چشم اظهار داشت: عصب بينايي در بيماران ديابتي بيشتر مساعد براي كم خوني است كه در بعضي موارد كاهش ديد نيز به همين علت است.

 وي در خصوص درمان خاص عوارض چشمي ناشي از ديابت كنترل قند خون، درمان ليزري و جراحي شبكيه را عنوان و تاكيد كرد: مناسب‌ترين اقدام عملي در بيماران مبتلا به عوارض قند خون در چشم درمان با اشعه ليزر سبز مي‌باشد كه كاري اساسي و نتيجه بخش بوده و جاي نگراني وجود ندارد چرا كه اين كار در چند جلسه عملي بسيار آسان و به طور سرپايي انجام مي‌شود و انجام نشدن آن در شرايط لازم زيانهاي ‌جبران‌ناپذيري دارد.

 وي در ادامه گفت:‌ چنانچه ميزان ديد ثابت و كنترل شود و يا بدتر نشود، اشعه ليزر مي‌تواند منجر به افزايش ديد شود.

 وي يادآور شد: در هنگام اشعه درماني درد خفيف احساس مي شود و حتي بعد از آن در شرايطي به علت تورم نواحي مركزي شبكيه ديد اندكي كاهش مي‌يابد و حتي ديد در شب تا حدودي مختل و تشخيص رنگهاي مختلف با مشكل روبرو مي‌شود كه تمام اين عوارض نسبت به نتيجه درمان ناچيز است چرا كه نتيجه در بيش از دو سوم موارد مثبت گزارش شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا